måndag 23 maj 2011

Tid för Rhododendron

Nu är det verkligen Rhododendrontid. En efter en börjar de blomma och visa sin prakt. Det är verkligen underbart vackra blommor som finns i trädgården. Fast jag tycker om mina roddar även vid resten av tiden på året. De har underbara blad och jag har försökt skaffa flera sorter med olika bladform.

Förutom att njuta av min trädgård har helgen inneburit kalasande, min dotter fyllde nämligen 9 år i lördags. Igår var det trädgårdsvandring men från den kommer det ett separat inlägg när jag laddat ner bilderna i datorn. :)

Här kommer några bilder på olika Rhododendron som blommar hos mig nu.

Rhododendron hybrid 'Malaga'
 Rhododendron moerheimii
 Rhododendron 'Sappho'
 Rhododendron 'Weston's Aglo'
 Rhododendron williamsianum 'Gartendirektor Glocker'
 Rhododendron yakushimanum 'Kalinka'
  Rhododendron yakushimanum 'Marietta'
  Rhododendron yakushimanum 'Percy Wiseman'

4 kommentarer:

Gunilla sa...

Fantastiskt vilka fina roddisar du har. Nu blir jag sugen på lite inköp för jag har bara två sorter.

Ha det gott
Gunilla

Helens trädgård sa...

Hej Kerstin!
Ljuvliga bilder!
Har faktiskt inte en enda Rhododendron i min trädgård, kanske dags för köp av den första snart.
Kul med kalas och trädgårdsvandring :=)
Önskar dig en finfin dag!

Christina sa...

Hej igen Kerstin!
Vilka underbara rhododendron du har. Jag måste nog köpa någon vacker, jag har bara en, jag satte en stickling för flera år sedan.
Det var mycket fint vi fick se igår!
Ha det gott!
Kram
Christina

Laila sa...

Så fina! Har också en hel del rhododendron men bara några har börjat slå ut. Flera ha lidit svårt i vinter och tre har stendött. Ska kolla upp några av dem du visar, 'Kalinka', 'Percy Wiseman' bl.a.
Ha det gott!/Laila