söndag 2 januari 2011

Väntan

Inget är som väntans tid.... eller vad det nu heter. Igår fick jag iväg fyra beställningar på fröer. Flest har jag beställt (önskat) från STA:s frölista. Eftersom jag är donator av fröer till denna lista kan jag få ganska många sorter. Det lär bli ett spännande brev som kommer om några veckor. Det har även gått iväg en beställning (önskan) till SRGC:s lista (Scottish Rock Garden Club, en annan förening som jag är medlem i). Jag hoppas att jag får många av mina första handsval även från dem.

När det gäller mer kommersiella kataloger har jag i år valt att beställa från Alplains i USA och Konnässörsklubben (Göteborgs botan). Det blev bara ett tiotal från vardera av dessa frökatalogerna. Jag tyker nog att jag lyckades att begränsa mig rätt bra i år. Men vad har jag för val. Jag har ju en hel del som står därute sedan tidigare år som också ska tas hand om. Det är två hyllor som redan är fulla med frösådder så jag har bara en kvar att ställa årets frösådder i. Det är ju bra att utrymmet begränsar mig för det är alldeles för lätt att sätta igång en massa nya sådder. Sedan när allt gror och ska skolas om kan det ibland kännas rätt tungt, svårt att hinna med allt eftersom det som regel är den tid när allt ska tas om hand i trädgården.
Jag hoppas att jag lyckats att begränsa mig tillräckligt i år så det inte blir för mycket och tyngande senare i år men risken är nog att jag misslyckats i år igen. :)

7 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

jag tycker det är så svårt att inte beställa för många fröer.Jag lär mej nog aldrig.Varje år säger jag till mej själv att inga sådder i vår.Men kan jag hålla det.Nehä då

Anette sa...

Visst är det svårt att begränsa fröbeställningarna. Hittills har jag lyckats bättre än på många år. Utrymme finns, ambitionen är att i första hand ta tillvara på tidigare års sådder och delningar.
/Anette

Unknown sa...

Ja, visst är det svårt att begränsa sig:) Du verkar klok som en uggla med stor självkontroll! Det har inte jag...
Kram, Charlotta

Christina sa...

Jag har samma bekymmer! Hade faktiskt tänkt att inte så så mycket i år, men har redan köpt en del fröer och har en del som inte blev sått i fjol. Nu har det ju dessutom kommit frökataloger och frågan är om jag kan motstå att beställa och så har vi ju STA...
Vi får se hur det går!
Ha det riktigt bra!
Christina

Laila sa...

Känner igen det där med att det lätt blir för mycket! Och hos oss i Fagerdala är just maj och bärjan av juni extra hektiska för sedan bryter oftast Stora Torkan ut och då går det inte längre att få ner en grep i jorden! Nästan allt måste göras under några intensiva veckor och med massor av frösådder att ta hand dessutom - ja, det går inte ihop! Ska försöka att begränsa mig i år...
Undrar hur du löser det med belysning i de där hyllorna?
Ha det gott!/Laila

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Hade tänkt begränsa mig genom att inte så något alls men har redan hunnit beställa alldeles för många sorters fröer.
God fortsättning på 2011.
Birgitta

Lisa sa...

ja, hi hi, det där känner man igen. Både utrymmet och tiden vill inte riktigt räcka till hjärnans ambitioner ! Visst är det härligt när man går och väntar på fröerna, och när de kommer är det nästan som julafton igen.
Ha det gott. Lisa/Lisas trädgård