lördag 6 februari 2010

Bourbonrosor

Nu när är massor med snö och helvitt ute är det härligt att fundera på sommarens rosor. Det är bara fyra månader kvar tills de börjar blomma och jag längtar tills det är dags. Idag tänkte jag visa några av mina bourbonrosor. Som vanligt är det bara några som jag har vettiga bilder på, vet inte vad jag håller på med på sommaren. Det verkar som om jag går runt och fotar samma blommor varje dag, alltså vissa lyckas jag ständigt missa.

Bourbonrosor tillhör de gammaldags buskrosorna. Visst finns det de som kan användas som klätterrosor men jag har här lagt in mina som gammaldags buskrosor. De kan vara remonterande men oftast är de väl engångsblommande.

Till att börja med vill jag visa 'Honorine de Brabant'. Det är en kraftigväxande ros hos mig som nu efter några år även remonterar. Det skedde inte de första åren. Som ni ser har den varigerade blommor. Denna är jag mycket förtjust i och är glad att jag impulsköpte den på Trädgårdsföreningen i Göteborg för några år sedan.

Detta är 'Souvenir de la Malmaison'. En liten ros som kan klassas som en rabattros egentligen. Jag köpte den för ett par år sedan och den är mycket ynklig här hos mig i zon 3. Förmodligen kommer jag att ta bort den i sommar om den ens behagar att överleva vintern.














Denna tredje ros är 'Mme Isac Perreire' en kraftigväxande ros med otroligt stora och doftande blommor. Det är en sådan som man dras till när den blommar eftersom man inte kan undvika blommorna pga. storleken och doften. Tyvärr får den lite svartfläckssjuka men med tanke på hur fina blommorna är kan jag leva med det.

De sista två bilderna visar samma ros nämligen 'Heroine de Vauclause'. Det är också en ros som blivit en favorit. Det trots att den är engångsblommande men när den väl blommar gör den det rejält. Jag hoppas ni förstår vad jag menar, titta bara på helbilden på den här. Kan man bli annat än hänförd.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag får njuta av andras bilder när det gäller bourbonnerna. De gillar inte min lätta och magra jord. Jag har någon, men det är mer överlevnad än liv!

Elinore sa...

Som vanligt Kerstin, väldigt vackra rosor. Jag börjar få huvudbry med var jag ska ha alla rosor som du inspirerar till.
Jag måste också ta många fler foton i sommar, framför allt fler med bättre kvalitet. Det finns ett antal som jag bara kan ha som egen dokumentation....

Christina sa...

Ska nu du också försöka dra ner mig i rosträsket!? Jag följer nu också Rosnettans blogg, så det här blir verkligen svårt.
Tack för fina bilder!
Ha en bra helg!
/Christina