tisdag 21 december 2010

Barrväxter

Nu är det inte många dagar kvar innan 2010 tar slut. Jag hade ju tänkt visa mina olika barrväxter detta året så då är det väl dags att visa bilder på de barrisarna som jag inte visat i tidigare inlägg. Det är inte så många så de passar alldeles lagom för ett litet inlägg här på bloggen.

Den första bilden visar Abies procera 'Blaue Hexe'. Det är en liten barris som jag haft nu i ett par år och som jag införskaffat från Zetas utanför Stockholm.
Den andra bilden visar min lilla idegran som har lite gult på varje barr, Taxus baccata 'David'. Det är en fin liten barrisar som jag köpt från Boel på Öland, B'Ströö.
Den tredje bilden visar min lilla bergpodocarp, Podocarpus lawrencei 'Red Tip'.

Den fjärde bilden visar min lilla koreagran, Abies koreana 'Kristallkügel'.

Den femte bilden visar min lilla japanska ädelcypress, Chamaecyparis obtusa 'Nana Gracilis'. Den köpte jag för ett och ett halvt år sedan i Kyrkhult, Hörnsjöns plantskola.

Den sjätte och sista bilden visar min lilla dvärgbergtall, Pinus mugo 'Kissen'. Den har jag haft i två och ett halvt år nu men som ni ser är den fortfarande mycket liten.

Detta var som sagt var mina sista barrisar som jag tänkte visa. Vi får se om jag tar och visar någon annan grupp med växter i början av nästa år. Den som väntar på något gott.... ja ni vet vad jag menar. :)

5 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Wow vilka snyggingar:! Det blir nog allvarligt ett minibarr område/rabatt i trädgården nån gång;) Ha det gott/Monne

trädgårdsdrömmar sa...

Gillar de små barrväxterna.Har ett par stycken själv,men det kan nog bli fler.God jul och gott nytt år.

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Fina barrisar du visar. Gillar också de som inte blir så stora. Har man liten trädgård så har man :-)
Här har jag några i krukor och tråg och de har varit med några år nu men namnen minns jag inte. Från träffen i Växjö har jag en som ännu inte är planterad på 'sin plats'. En som Karin i Skara tyckte jag skulle ha. En Olson's Broom. En gammal häxa är i starkt beroende av sin kvast;-)
Hoppas du och din familj får en riktigt God Jul.
Ha det gott
Birgitta

Hannele på Hisingen sa...

Så många fina det finns, god jul... och glöm inte på julafton kl 10:55 SVT2 Åbo kungör julfred.

LindaLunda sa...

Tittar in för att säga GOD JUL!!!!!
Vill önska dig och din familj en fröjdefull sådan!
Linda