onsdag 1 december 2010

Ännu fler barrväxter

Idag är det första december och det innebär första vintermånaden. Det känns lite konstigt för vinter tycker jag vi redan har haft länge. Jag har redan tröttnat på att skotta snö och frågar mig om det är vad jag ska hålla på med på morgonen hela tiden fram till mars eller april. Det känns tungt att tänka så men tyvärr är det nog realistiskt.

Hur som helst så är det vackert när man tittar ut och snön gnistrar av kylan. Runt omkring i grannhusen ser jag stjärnorna och ljusstakarna lysa i mörkret. Min utegran är vacker där den står och lyser med snö på grenarna. Det enda som jag kunde vara utan är denna kyla. Jag kollade just och nu har vi minus 13 grader, bbrrr. ...... Det är så kallt ute så det är inte roligt att vara ute över huvud taget. Inomhus känns det också kallt och rått men det är i och för sig bara att ta på en extra kofta. Levande ljus gör dock hela tillvaron lite extra mysig så här års.

Här kommer ytterligare fem bilder på olika små barrväxter som jag har i min trädgård.
Bild 1 - Sciadopitys verticillata 'Piccola'
Bild 2 - Tsuga canadensis 'Hussi'
Bild 3 - Cryptomeria japonica 'Rasen-Sugi'
Bild 4 - Taxus baccata 'Minima'
Bild 5 - Juniperus communis 'Gold Cone'



6 kommentarer:

Laila sa...

I vår torparträdgård finns det gott om barrväxter - vilda! Det räcker för oss...
Ser dock att du kan det här med barrväxter, har en kompis som ska anlägga en trädgård i en västersluttning zon 3, familjen kan inget om odling och vill ha en bekymmersfri trädgård, vilka barrväxter rekommenderar du?
Ha det gott!/Laila

Kerstin Alvesson sa...

Tyvärr har jag inte sådan kunskap att jag kan tipsa om specifika barrväxter. Jag har bara handlat sådana jag tyckt varit fina och som ska förbli ganska små (hoppas att det stämmer). Detta med barrväxter är för mig ett ganska nytt intresse. :)

//Kerstin

Alen Trädgård sa...

Så otroligt många fina barrväxter du har Kerstin:) Det kommer troligen att bli en del i vår trädgård senare också, kul att kunna se på dina och njuta:) Ha det gott i kylan/Monne

Eva Linnea sa...

Du gillar barrväxter va? Står de samlade på ett ställe eller är de utspridda och står lite var stans i trädgården?
Anders braskar, julen slaskar, står det ju i bondepraktikan (?). Vi får hoppas att det är fel i år. Jag firar jul & nyår i Växjö. Kram

Kerstin Alvesson sa...

Jag har mina barrisar på några olika platser i trädgården men på varje plats finns det flera. Detta var ju det tredje inlägget med barrisar. Nu är det inte så många kvar så det kommer bara att bli något inlägg till.

//Kerstin

Gunilla sa...

Hej Kerstin

Jag gillar ochså barrväxter. De som du visar har jag inte.
Kanske jag skall börja söka riktigt småväxta sorter ochså.
Här får jag nog söka mig till lite mera speciella handelsträdgårdar.

Jag tycker om barrväxterna för de är ju gröna året runt och rätt så anspråkslösa när de väl har etablerat sig.

Ha en fin vecka
Gunilla