tisdag 12 oktober 2010

Första frosten

Idag kom den.... första frosten. Visst är det vackert när frosten gnistrar men samtidigt lite vemodigt för det innebär att kylan vunnit över värmen. Snart kommer kylan att ha tagit över helt. Då har vi snö och vinter (inte min favoritsäsong precis men det gäller att tänka positivt).

Jag kunde inte låta bli imorse och ta en sväng med kameran innan jag stack till jobbet. Jag tycker det är vackert med frostnupna växter och jag ville fånga lite med kameran. Jag är rätt säker på att mina grannar fick bekräftat att man är lite annorlunda om de tittade ut strax efter sju när jag sprang runt med kameran.

Men hur som helst det är inte vinter ännu. Dagarna är ännu soliga och härliga, kanonhöstväder. Att det var frost inatt visade sig också när jag kom hem från jobbet för då hade dahliorna säckat ihop totalt. Nu ligger knölarna uppgrävda i garaget för att torka till lite innan de ska få sin vinterförvaring, skönt att ha det avklarat. Alla småkrukor har också fått sin vinterplats och trädgårdsslangen har tagits in i garaget. Jag har alltså gjort en hel del småfix inför vintern. Nu är det bara detta kvar med att rensa och rensa och rensa och......





































3 kommentarer:

Lotta 8`) sa...

Hej Kerstin, dig har jag hälsat på via FB och hade dig på en vänlista på min blogg men den försvann när jag meckade lite, så nu klickar jag i "följa" istället, den listan försvinner inte i alla fall :)

Det är den enda fina med frosten - alla vackra frostbilder! med små vita diamatern på bladen :)

Så kallt har vi inte haft ännu men det kommer väl gissar jag..... vi har mest regn fram tills nyår då kylan kommer.

Tack för hälsningen, ha det så bra :)

trädgårdsdrömmar sa...

Frostnupna växter är riktigt vackert.Blir som bestrött av silver.

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Frost är vackert på foton och dimman som bildas på morgonen innan solen är uppe är fin den också men vintern önskar jag varit bara januari ut.
Ha det gott och trevlig helg, det är ju redan fredag i morgon.
Birgitta