torsdag 30 september 2010

Höstfärger

Visst är det vackert med höstfärger. Jag njuter av alla vackra färger som är ute nu på hösten. Om man går på en promenad finns det så mycket härliga färger nu runt om, en del i olika trädgårdar men också i skog och liknande. Lövträdens skiftande färgskalor i grönst, rätt, gult och brunt är helt underbar.

Jag kan dock konstatera att jag i min trädgård inte har så många olika växter med sprakande höstfärger. Jag har i min enfald trott att det skulle bli mycket härliga höstfärger men inte ännu i alla fall. Den enda växten i min trädgård med riktigt häftig höstfärg (enligt min bedömning i alla fall) är min skenkamelia, se bild nedan. Visserligen är den inte stor ännu men lövens sprakande färger visar sig ändå.

En annan sak som lyser upp nu på hösten är rosornas nypon. Jag har flera olika rosor som nu har vackra nypon, dels flera pimipneller med helt svarta nypon, dels flera andra sorter med röda nypon. På bilden som jag tagit med i detta inlägg är det nypon från min daggros.

Bild 1 - Stewartia pseudocamelia, skenkamelia
Bild 2 - Rosa glauca, daggros - nypon från denna ros



2 kommentarer:

Unknown sa...

Suck, ja. Hösten är fin men hemsk... Både och hela tiden...
Men dina bilder är underbara:)
Ha en riktigt skön helg,
Charlotta

Alen Trädgård sa...

Höstfärger är vackert, men vårens skira grönska slår allt:) Din Skenkamelia är dock mycket vacker nu. Ha det gott/Monne