onsdag 29 september 2010

Djurproblem

Jag har problem i min trädgård. Jag har något djur som förstör och gör gångar i jorden. Risken är väl att det är fråga om sork men jag vet egentligen inte. Vad det än är så är det ett problem. Under en lång tid har jag märkt att det blivit små gropar lite här och där. Vissa rosor har också dött och jag antar att det är för att rötterna ätits upp. Rosornas rötter går ju djupt så det är väl typiskt att de drabbas. Det är framförallt på en rad där rosorna dött och jag har tidigare märkt när jag kantgrävt rabatten att det är problem med gångar.

Igår drabbades jag rent påtagligt av problemet. Jag var ute och kollade efter fröer och vandrade runt i godan ro när jag plötsligt med ena benet skönk rakt ner en halvmeter. Jag kunde inte låta bli att fota hålet och det är det som visas på bilden i detta inlägg. Snart är väl hela min trädgård som ett minfält och snart sjunker väl allt ner en bit, suck.

Vad ska jag göra med detta? Är det någon som har någon idé?

3 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Ja fy, sork är ett otyg! Vi är tack och lov förskonade från sork (ännu) men vi har mullvad;(Vi har köpt mullvadsskrämmor som även ska funka mot sork så testa att köpa några. Vi köpte våra på Jula. Lycka till med avhysningen ;)/Monne

Unknown sa...

Ja, skrämmor som piper nere i jorden har vi också. Vi har både mullvad och sork:( På Blomsterlandet i Växjö köpte jag förra veckan kirgislök och en gul liten blomsterlök. Båda ska vara avskräckande på sork. Vet inte om det fungerar, men man fick två påsar för 40 kr så jag köpte på mig lite rejält med lökar. Kanske kan det hjälpa...
Lycka till,
Charlotta

Kerstin Alvesson sa...

Jag får väl börja acceptera att det är sork som är mitt problem, trist men sant. Idag har jag faktiskt tagit tag i problemet och beställt sork-lök. Jag har läst på nätet att det kan fungera.
Charlotta, när du är i Växjö kan du väl höra av dig, kanske du har tid och komma förbi på en fika. Du är välkommen.