fredag 6 juli 2012

Första semesterprojektet påbörjat

Idag jobbade jag sista dagen innan mina fem veckor långa semester startade. Härligt med semester till slut. Jag har lite flex och ta ut så jag valde att bara jobba halva dagen idag. Semestern började med att dottern och jag åkte till lantcafét i Öhr och åt lunch, bakad potatis med Skagenröra är aldrig fel. Efter detta var det dags att handla lite mat till de kommande dagarna och sedan var det dags att sätta igång med mitt första semesterprojekt. Det är min nya torvrabatt som ska skapas. Det är några buskar som jag haft stående fritt som jag ska gräva upp runt så att allt blir en enda stor rabatt.

Efter ett par timmars grävande så har jag lyckats få bort grässvålen på ungefär hälften av den yta som till slut ska bli min nya rabatt. Det räckte med två timmar för svetten rann rejält efter denna tid. Därefter blev det en dusch och sedan vitt vin och räkor. En perfekt start på semestern tycker jag.
Så här långt har jag kommit.

Imorgon är det dags och gräva bort resten av gräset så att den nya rabatten får den form den ska ha. Därefter är det dags att lägga ut torvblock som jag  ska ha i kanten och se om jag kanske får justera rabatten lite beroende på hur torvblocken passar. Nu ligger torvblocken under plast (pga. regnrisken) i en hög och väntar.

12 kommentarer:

Eva Sandstedt sa...

Kan inte vara mycket gräsmatta kvar nu....

Kerstin Alvesson sa...

Visst finns det mer möjligheter. Till hösten ska jag skapa ett nytt stenparti som kan planteras till våren. :)

Kerstin

Alen Trädgård sa...

Ska bli spännande att se det färdiga resultatet:) Ha det gott/Monne

Veronica sa...

Härligt att se uppgrävda gräsmattor.... De är väl till för att utrotas!?

Mycket nyfiken på hur det kommer se ut och hoppas du dokumentrar allt :)

Ha en härlig helg :)

Camilla sa...

Ja idag har det inte behövts mycket jobb för att svetten ska rinna. Du har ju lyckats riktigt bra. Tänk att jag inte kan föreställa mig var det är någonstans du grävt. Det blir nog jättebra.

Ha det gott!

Elinore sa...

Vad duktig du är! Det kommer att bli kanonfint.
Gräsmatta är överskattat....du lär inte ha en kvadratcentimeter kvar när du är "klar", haha...
Ska bli kul att se resultatet.

Grattis till semestern förresten!!!

Ha det bra / Elinore

Laila sa...

Signum på en trädgårdsnörd: startar semestern med att anlägga en ny rabatt!:)
Undrar var du har fått tag på torvblocken och vad de kostade? Vi ska utvidga vårt woodland och behöver en massa block men "vanliga" platskolor tar hutlöst betalt för dem.
Önskar dig en riktigt skön semester!/Laila

Kerstin Alvesson sa...

Laila, jag har köpt mina block hos Söftesmåla torv norr om Tingsryd. De tog 10 kronor + moms styck (alltså 12,50). Bra pris tyckte jag. :)

Kerstin

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Kul med nya projekt.
Trevlig semester.
Birgitta

Anne-Lie sa...

Glöm inte att vila också under semestern. Fast att få arbeta i trädgården kan också vara en vila.

Karin SKARA sa...

Ser jättelovande ut. Är det Acer cammpestre 'Carnival' du har där i mitten?
Förstår inte varför du lagt plast över torvblocken??? Mycket lättare att jobba med blöta block, fast de blir ju tyngre då förstås.
Underbar start på en förhoppningsvis skön vila för dig och tösabiten.
Karin //

Kerstin Alvesson sa...

Karin, visst är det en 'Carnival' i mitten. De hade ju varnat för så mycket regn och jag ville inte ha dem för tunga men som du nu är ska nog plasten bort.

Kerstin