fredag 4 november 2011

Blommig fredag - Det är en fälla

Då var det dags för ännu ett temainlägg på min blogg. Veckans tema "det är en fälla" var nog det svåraste för mig att komma på bilder på. Katarina är verkligen klurig i sina teman.

Hur som helst så här tänkte jag. Visst kan man ha olika djurfällor men det har inte jag så några sådana bilder finns inte. Frågan är då vad för fällor det finns i vår natur. I veckan när jag var ute med min kamera hittade jag denna höstkrokus blommande och har ni sett. I den ligger ett bi som inte längre lever. Då kan man väl säga att denna vackra krokus har blivit en fälla för detta lilla bi. Jag antar att det var en ganska härlig plats för denna lilla varelse och vara på sina sista minuter i livet. :)
En annan växt som ser ut som en fälla för insekter är väl kobrakallan. På bilden ser ni  Arisaema griffithii var. pradhanii.
Som ni märker hade jag inte så många bilder på dagens tema. Det är för att jag tyckte att veckans tema var riktigt svårt. Vill ni se fler inlägg på samma tema ska ni titta in på Katarinas blogg, Roses and stuff. Nästa vecka är temat "lika men olika".

13 kommentarer:

Elin sa...

Men det var ju riktigt bra, stackars lilla bi.

Trevlig helg!

Anette sa...

En äkta fälla för biet.
/Anette

Alen Trädgård sa...

Tyckte att det var fina bilder på temat:) Ha det gott/Monne

Monica sa...

Mitt i prick tycker jag :)
Tjingeling

Blomkärringen sa...

Du klarade temat galant! (:D Kobrakallan är jättefin, har inga sådana längre.. måste nog skaffa (:D Ja, tror nog att den lilla kompisen från i sommar hittad en fin plats att somna in på.. Ha en härlig helg!

easygardener sa...

Good choice of pictures. The Arisaema is strange but rather beautiful.

AnnCharlotte sa...

Det var väl en bra tolkning.....inte för biet förståss ;(
Ha det bra :)

Eva Linnea sa...

Skön "grav" för biet/getingen! Passar ju bra så här till Alla helgons dag. Kallan ser otäckt snygg ut!!
En harmonisk helg önskar Eva Linnea

Mia sa...

Oh, så vacker, den kobrakallafällan hoppas jag se här till våren :)

Christina sa...

Vilka fina fällor du visar!
Ha det gott!
Kram
Christina

Landbohaven sa...

Gode billeder.
Tak for kigget.

Katarina sa...

Svårt...jag vet...men du löste ju det riktigt bra! Man måste ha en blick för det lilla för att upptäcka det stora. Biet gick nog en ganska angenäm död till mötes, trots allt.
Önskar dig en skön söndag!

Gunilla sa...

Så fint tolkat av dagens tema.

Vackra blombilder.

Ha det gott
Gunilla