torsdag 28 april 2011

Frösådderna igång

Nu har äntligen jobbet med mina frösådder kommit igång. De sorterna som jag har sått och låtit stå i källaren under lysrör håller jag nu på och skolar om. Av 20 sorter är det bara några stycken som inte grott. Hälften är omskolade och står i växthuset och mår bra. Det ser riktigt bra ut när de står omskolade i sina lådor.
 De flesta av mina sådder i år står dock utomhus på norrsidan. Även där har det äntligen börjat att gro. Visserligen är det inte så många ännu, kanske femton sorter som grott, men varje dag kommer det upp grönt i någon ny och sådant liv gör mig glad. Snart kommer det också att vara dags att skola om sådderna som står utomhus. Det är då som jag brukar få svårt att få tiden att räcka till. ::)) Fast det tror jag är typiskt för oss alla som håller på med mycket frösådder. Nedan är bild på några av årets sådder som jag har ute.

Geranium viscosissimum
 Physochlaina orientalis
 Sorbus tenuis 'Mc All'
Hur som helst så känns det kanonbra att jag verkligen är igång med mina sådder i år och framförallt att det flyter på bra.

1 kommentar:

Alen Trädgård sa...

Så fint och prydligt det ser ut:) Har inte sått mycket i år men tagit desto mer sticklingar, det är kul det med:) Ha det gott/Monne