fredag 11 mars 2011

Blommig fredag - En blå känsla

Då är det fredag igen och temadags här på bloggen. Denna vecka så är det en blå känsla som ska skapas här på bloggen. Vad står då blå färg för. Blått är en av de populäraste färgerna. Himlens och havets färg är lugnande för våra sinnen och används därför ofta i sovrum. Färgen symboliserar lojalitet och dess kalla avkylande natur kan i vissa sammanhang också framkalla melankoliska känslor.
Den första bilden visar en blå bergvallmo, Meconopsis 'Lingholm'. Denna blomma har verkligen en riktigt blå färg. Den sticker ut i rabatten är en riktig färgklick. Jag tycker inte att den ger någon avkylande effekt i alla fall. :)
Blått står för fred, lugn och ro. Det är himlens, vattnets och det oändligas färg och sätts därför i samband med frihet och hängivenhet.Tanken är att nästa bild ska förmedla detta. Visserligen ett grönt fält men hälften av bilden visar en blå himmel och visst kan man känna en frihetskänsla när man ser en bild som denna.
Det sägs att blått har följande positiva egenskaper: accepterande, auktoritativ, balanserad, lugnande, omsorg, försiktig, rent, kallt, försiktigt, flexibel, fri, hoppfull, oändlig, intelligent, logisk, ensam, lojal, fredlig, kraftfull, skyddande, lugn, rationell, ansvarig, säker, känslig, ärlig, stabil.


De positiva egenskaperna som blått har vill jag förmedla med följande två bilder. Det är Gentiana septemfida (fransgentiana) och Penstemon procerus (blåhatt), båda perenner som är mycket tacksama och blomvilliga.
Det sägs att blått har följande negativa egenskaper: deprimerad, isig, tråkigt, isolerad, ensam, melankolisk, nostalgisk, ledsen.
 
De negativa egenskaperna som blått har vill jag förmedla med en bild på en vårgentiana, Gentiana verna. Visserligen kan man ifrågasätta sig vad det kan vara för negativt med en sådan ljuvlig blomma men för mig är det lite ledsamt och melankoliskt när jag ser denna bild för i verkligheten har min vårgentiana dött. Det är en sådan tråkig sak som ibland händer med vissa växter. Fast detta ör en så ljuvlig blomma att jag förmodligen måste skaffa en ny som jag kan göra ett nytt försök med. Kanske går det bättre nästa gång.
Detta var mitt bidrag till veckans blommig fredag. Vill ni ser mer inlägg på temat så gå in på Katarinas blogg Roses and Stuff.  Nästa veckas tema blir 'tjuvstart'.

11 kommentarer:

Eva Linnea sa...

Blått är flott! Min favoritfärg, både med och utan melankoliska känslor.
En skön helg önskar Eva Linnea

Elinore sa...

Blått är verkligen en underbar färg!
Det är en speciell känsla man får när man hittar en blå färgklick i trädgården som tex Meconopsisen.
Trevlig helg/ Elinore

Ylva sa...

Jag älskar också blått, både i trädgården och i min garderob. Fint inlägg!
Ha en trevlig helg!
Ylva

HelenJ sa...

Blått är en så underbar färg! Jag har också valt att visa en bergvallmo - något av det vackraste som finns. Och för mig står blått snarare för lugn än melankoli.
Ha en skön helg
Kram

Christina sa...

Vilka underbara blå blommor! Tycker mycket om blå blommor, i övrigt är det inte min färg.
Ha en underbar helg!
Christina

Gunilla sa...

Härliga blombilder jag njuter verkligen av blått.

Ha en riktigt fin helg
Gunilla

AnnA sa...

Mmmm.
Blått är en färg som jag verkligen gillar och försöker ha mycket av i vår trädgård, och det sägs ju även att blå växter ger rymd i trädgården, alltså skapar avstånd...
Trevlig helg på dig!
hälsn
AnnA

Alen Trädgård sa...

Underbara bilder! Meconopsis har jag inte lyckats med i vår trädgård, men jag har inte givit upp ännu:) Ha det gott/Monne

Monaxe sa...

Älskar blå blommor, och tycker mycket om blått för övrigt oclså, en klar favoritfärg!
Även min Gentina har dött, tråkigt nog, det får bli att införskaffa en ny.

Jättefina foton, oj vad man längtar efter värme nu, så trädgården vaknar till liv!

Mia sa...

Så fina blomster, den Penstemon var speciellt vacker. Jag har aldrig fått dem till, kanske fel klimat här..
Ha en fin helg :)

Suss o Kai sa...

Härligt inlägg med härliga bilder :) Kram Suss