fredag 5 november 2010

Blommig fredag - Besökare

Idag är det fredag igen och ännu en vecka är avklarad. Det ska bli skönt med helg igen. Denna vecka har det inte blivit så mycket trädgårdsarbete utan jag har i stället varit nere i Paris under några dagar. De kan verkligen laga god mat fast deras frukostar är bedrövliga.

Fredag innebär ju tema här på bloggen. Denna vecka är temat "besökare" och direkt när jag såg detta tema bestämde jag mig för att visa den lilla ekorren som under en vinter kom vid ungefär samma tid varje dag och hoppade upp på mitt fågelbord och åt några frön. Visserligen var väl det egentligen de små fåglarna som skulle få äta sig mätta men den lilla ekorren var så söt att det kändes okej. Också de små ekorrarna är ju hungriga på vintern.

Mitt nästa besök som jag tänkte visa var mindre välkommet. En dag när jag kom hem från jobbet och gick runt trädgården märkte jag ett stort hål i mitt stenparti. Jag insåg ganska snabbt att det var en kanin som fått för sig att den skulle bygga ett bo i mitt stenparti. Gissa hur arg jag blev, en sak är säker och det är att det inte var några vackra ord som kom ifrån min mun då. Förutom att det var ett hål som grävts så hade även alla små växter runt om på en kvadratmeter rafsats bort, mycket irriterande eftersom jag där hade mina verkliga små exklusiva småttingar. För mig var det inte okej att kaninen byggt bo så han fick inte stanna utan den lilla kaninen fick förbli en besökare.

Mina två sista besök är från denna veckan, nämligen måndagens halloween besök. Den första bilden är dottern och hennes kompis som var ute och fick godis och gjorde bus. Den sista bilden är på fem killar (de flesta från min dotters klass) som också höll på med bus eller godis. Hos mig fick de godis så jag slapp buset.

Titta gärna in på Katarinas blogg Roses and Stuff, så får ni se mer blogginlägg på temat besökare. Nästa veckas blommig fredags tema blir "pytteliten" så nu får jag börja fundera på vad jag ska hitta på till nästa fredag.


10 kommentarer:

Gemma Wiseman sa...

An interesting collection of photos! Love that cute little squirrel!

Monica sa...

Kaniner har inte hittat till mig och det får man vara glad för :) Kan förstå att du blev arg... De sista besökarna i din bildserie är både söta och läskiga :)

Alen Trädgård sa...

Vi hade under flera år en ekorre som kom och åt på talgbollarna som vi hängde ut, eller rättare sagt han tog HELA talgbollen:) Vi kunde inte förstå hur fåglarna kunde klämma i sig flera talgbollar om dagen tills vi såg den lille "tjuven" haha. Det gjorde inget för som sagt de vill också ha mat. Förstår dig dock när det gäller kaniner och hålor, jag kan faktiskt föreställa mig vad du sa:)) Ha det gott/Monne

Cecilia Artista sa...

Så trevligt med ekorrbesök varje dag! Mindre trevlig med kaniner i stenpartiet!
Trevlig helg!

trädgårdsdrömmar sa...

Oj det var inget litet hål som kaninen gjort.Kan förstå att du blev sur.Ekorren är så söt. Vi brukar få besök av en vi med.Han försöker alltid att sno fåglarnas mat.Ha en trevlig helg

easygardener sa...

A lovely collection of pictures. I have grey squirrels visiting my garden. Very entertaining but they eat too much of the bird food.

Katarina sa...

Jag tycker också ekorrar är så söta, men visst kan de ställa till det för småfåglarna. Men under vintern är väl alla hungriga, som du så riktigt påpekar.
Låter skönt med några dagar i paris...

AnnCharlotte sa...

Vilka söta små gäster och monster....

Mia sa...

Vilda kaniner har jag aldrig mött, låter egentligen lite sött. Söta är dina två små gäster nederst också :)

Gela sa...

Hej du hos oss har det också varit bus och godis. Härliga bilder. Vill önska dig en härlig söndag/Gela